Låt oss säga att ett företag har respekt som sitt ledord. Det är vad de lovar sig själva och sin omvärld att vara och efterleva. När du ansluter till det här sammanhanget är respekt något du förväntar dig att uppleva oavsett vem du är.
Det komplexa har dock en tendens att förenklas trots att det borde få behålla sin komplexitet.
Respekt. Hur kan vi säkerställa att din omgivning upplever just det i sin relation till dig? När vi pratar om att ”Kultur är ett kvitto på upprepade handlingar” undrar jag ”Vilka handlingar?” ”Hur många gånger då?” och ”Vilken människas upplevelse är det som räknas?”
Är det din, kundens, medarbetarens, samarbetspartnerns, leverantörens, bollplankets, familjens, bästa kompisens – allihop?
Ord är bara ord. En upplevelse är alltid unik och sätter sig någonstans i kroppen. En upplevelse kan vara stärkande, tärande, glad, dränerande, upplyftande, lustfylld, ett svart hål och så vidare i all oändlighet.
När frågade du senast din omgivning hur de upplever dig/din verksamhet – på riktigt?
Först då kan du få det där kvittot på dina handlingar.
Så, vad tar du en värdegrund på?
Kram,
//Mia
mia@partnering.nu
070-245 77 27
www.partnering.nu